Vive-la-Floor.reismee.nl

Le chat botté

08-02

Ik heb er een nieuwe verslaving bij! Wauw, wat ontzettend leuk om al die blije reacties te lezen. Ik kan je vertellen dat het spannend is om je eerste blog te plaatsen, want ja, misschien vinden ze er niks aan. Ik kan nu al niet wachten op de volgende reacties, want daar doe ik het uiteindelijk toch allemaal voor! Het doet me zo goed om dat allemaal te lezen voordat ik naar bed ga.

Het is vandaag geen mooie dag, het waait de hele dag heel hard, overal liggen stukken takken en omgewaaide bomen. Maar het schijnt, zo zegt buienradar, dat we deze week warmere temperaturen krijgen en dat de wind gaat liggen. Om 6 uur arriveerde Tina in haar Volkswagen cabrio. We zijn eigenlijk meteen naar mijn kamer gegaan waar we 2 uur lang gepraat hebben over van alles, wel in het Engels, waar ik me nu al zorgen om maak, want ik moet Frans praten! Maar oké, het is dag 2 dus ik vergeef mezelf nu nog. Ze herkent veel van wat ik vertel, ze heeft natuurlijk precies hetzelfde meegemaakt. Alleen voor haar was het nog een stukje moeilijker omdat ze uit Duitsland kwam en ook alleen die taal beheerste. Net als dat haar gezin alleen Frans sprak. Dus ik mag van geluk spreken dat er hier ook Engels gesproken kan worden, want zij zat soms met haar handen in het haar. Om half 8 kwam Axel ons een cake brengen met ham en olijven erin… hmm. Tina stelde voor om in de stad nog iets te gaan drinken. Mathilde heeft toen alle restaurants voor ons afgebeld maar helaas, alles is dicht op zondag. En wat blijft er dan over? Inderdaad, de McDonalds. Morgen ga ik hardlopen beloof ik mezelf… Ik kreeg een sleutel mee voor het huis en een afstandsbediening om de poort open en dicht te doen. Om 9 uur waren we weer thuis. Tina is gelijk weer omgekeerd en ik stond daar in het donker (Pierre vertelde dat hier ’s nachts wilde zwijnen lopen) ik moest het hek weer achter haar dichtdoen, maar vanaf die afstand in het donker is het niet te zien, dus ik hoop dat het hek dicht is gegaan, anders kan ik morgen naar Zutt en Brooklyn op zoek (een Engelse buldog en een Bulterriër…) of het hele huis is leeggehaald…

Tina vertelde dat de kinderen over 2 weken vakantie hebben en dan gaan skiën en slapen in het huisje van de zwager van Pierre. Om even terug te komen op jou Hans, la maison dans la montagne, c’est à Val-d'Isère. Ik kwam er vandaag achter, ja, noem het blond of wat je wilt. Ze legde uit dat het een klein huisje is en dat er altijd te veel mensen zijn, want wij gaan er ook heen. Ze werkt bij het makelaarskantoor van de vader van haar gezin. Een beetje dubbel vindt ze, want als ze daar is, is hij de baas en als ze thuiskomt is hij er ook.

We zijn weer een dag verder, 9 februari. Ik ben om half tien opgestaan en heb ontbeten met een soort boterhammen; klein, zacht en wit. Met mijn vertrouwde hagelslag. Tijdens mijn petit déjeuner kreeg ik een berichtje van Mathilde: ‘On va manger au restaurant vers 12h30. Tu veux venir avec nous?’’ Gezellig, dat woord kennen ze hier niet, maar Mathilde haalde mij om 12:15 op. Ze kwam binnen met een opgerold kleed, voor mij! Een heerlijk zacht kleed voor in mijn kamer. Eenmaal in het restaurant bestelde ik een entrecote (veel te groot voor mij) met friet en salade, mijn buik borrelt er nu nog van. We waren met z’n 6en; Pierre, Mathilde, Benjamin (vriend van Pierre), de tuinman waarvan ik de naam alweer ben vergeten en een collega van Mathilde. Als dessert bestelde ik Crème brullee, maar in Nederland is die lekkerder. Om 2 uur was ik weer thuis, ik heb nog geen auto en ik moet eerlijk toegeven dat dat een beetje afzien is, ik zit van 2 tot 6 in een mega (warm) huis met de hele dag tuinmannen om me heen en 2 blaffende honden die naar binnen willen. In de ochtend ben ik gaan wandelen en heb ik veel foto’s gemaakt. Maar nu het middag is, is het toch wel erg saai en denk ik veel aan jullie. Toen ze alle drie thuis kwamen om 6 uur vertrokken Pierre en Mathilde even naar boven en was ik alleen met Axel. Ik heb een beetje met hem gespeeld, maar op een gegeven moment wilde hij dat ik iets met hem ging doen (een spel, geen idee wat, ik versta hem voor geen meter hij praat veel te snel) dus hij was boos op me en werd vervelend. Hij wilde cola, dat mag niet van zijn ouders, dus van mij ook niet, die zag hij niet aankomen. Het is een lief kind als ik samen met hem ben, maar met ouders erbij test hij iedereen en piept hij alleen maar. Mathilde nam ons mee naar boven waar ik Axel behendig probeerde uit te kleden en hem in bad stopte, een beetje met water spelen en ik op de rand vond hij wel leuk, gelukkig. Mathilde had eten klaargemaakt voor Axel en wij eten dan yoghurt. Ze eten hier niet in de avond wat ik erg moeilijk vind. Om kwart voor 8 gingen we met z’n 4en naar boven om een boekje te lezen. Met z’n 4en in Axels bed, zie je het voor je? Pierre wilde het hele verhaal vertalen in het Engels (de gelaarsde kat) maar ook hier was Axel niet van gediend en hij zette het op een janken. Fijn, lig je dan tussenin… Maar ze doen ontzettend hun best voor me en houden Axel aan een kort lijntje. Om half 9 wenste ze mij een fijne nacht en mocht ik nog 5 minuten bij Axel blijven om met hem te spelen. Dat werden er 10 (minstens). Om kwart voor 9 in mijn kamer terug, ik mis de gezelligheid en voel me alleen dan, ik hoop echt dat ik er lekker op uit kan gaan als ik de auto heb.

De volgende ochtend was het foute boel, mijn maag is op hol geslagen door de entrecote, ik heb geprobeerd wat te eten maar dat lukte niet en na een paar pogingen kwam mijn hele lunch van de vorige dag er weer uit (sorry). Binnen is het veel te heet, dus ik heb mijn Franse boekje en mijn eraeder gepakt en ben met handschoenen en een sjaal buiten gaan zitten. 2 uur later kwam Mathilde het erf op rijden om mij op te halen voor de fitness. Ik dacht, ik kan maar beter mee gaan dan in dit stikhete huis alleen zijn. Mathilde vond het erg voor me dat ik niet lekker was en zei me rustig aan te doen tijdens het sporten. Het was een klein zaaltje met een coach (jaar of 55-60), 5 mannen en 5 vrouwen. Ik heb zware dingen getild, ben de naam kwijt en heb op een matje allerlei oefeningen gedaan. Omdat ik me nog niet echt goed voelde stopte ik af en toe even, ik zag die coach denken; lui varken. Maar het was leuk en fijn dat ze me overal voor mij vragen! (behalve voor de lunch dan…)

Om half 3 bracht Pierre mij thuis, hij heeft zelf het bemiddelingsbureau in Frankrijk gebeld en ik heb nu een lijst van 5 au pairs hier in de buurt (Nimes en Orange). Ook heeft hij een andere auto op het oog voor mij waar hij straks naar gaat kijken. Hij heeft een tomtom voor me gekocht en een nieuwe telefoon met €75 beltegoed erop. hij had een grote kartonnen doos bij zich, het bleek een mega strijkplank en volgens mij zit er ook een strijkijzer bij, voor op mijn kamer. Mijn was hoef ik niet zelf te doen maar gewoon in de wasmand te gooien, (daar gaan al die oefenkunsten in Schiebroek).

Nu ben ik dus weer de hele middag alleen, gelukkig kan ik programmaatjes terugkijken, dat is echt heel fijn. Alleen het idee dat iedereen om 6 uur thuiskomt en iedereen weer slaapt om 9 uur vind ik niet zo fijn. De kat kwam nog trots een muis laten zien die hij eerst had gevangen, vermoord en daarna opgegeten… ik hoorde de botjes kraken (en kon bijna weer met me hoofd boven de pot). Morgen is Mathilde vrij en heeft Axel de hele dag geen school, dus dan ga ik vroeg op en ben ik gelukkig niet alleen. Zodra ik die auto heb ben ik weg hier uit dat stille huis!

Ik heb Axel in bad gedaan en hij hielp mij zowaar met zijn haren wassen, hij luisterde ook nog toen ik zei dat hij omhoog moest kijken zodat hij geen zeep in zijn ogen krijgt. Het eruit gaan, afdrogen en aankleden zijn nog steeds puntjes waar we aan moeten werken (vooral hij). Maar hij vindt me zo af en toe best aardig en grappig. Maar zodra hij iets wil en hij hoort NO, dat komt niet voor in zijn woordenboek) dan gaat hij huilen en rent hij naar zijn ouders. Pierre en Mathilde geven mij gelukkig altijd gelijk en ze helpen me echt. Axel mocht later naar bed vandaag omdat hij op woensdag nooit naar school hoeft, dus we hingen met z’n alle voor de buis. Daarna heb ik geskyped met de family en toen ik 3 kwartier later terug kwam was alles stil en donker. Dus nu is het bijna 10 uur en lig ik alweer een half uur in bed. Dus ik zeg; bon nuit!

Reacties

Reacties

Mama

Nou je hebt het allemaal weer leuk onder woorden gebracht. Heel leuk om te lezen hoor! Misschien kun je van al je blogs een boek uitgeven? Waarschijnlijk als je straks wat meer om handen hebt, zul je wat minder schrijven, denk ik, maar het is een goede uitlaatklep! De kinderen zullen een hele uitdaging worden denk ik, maar dat zal naarmate de tijd verstrijkt wel steeds beter gaan. Veel Frans praten, dan zullen de kindjes ook beter naar je luisteren. Het was heel leuk om even te Skypen net of je aan de tafel zit. Hier is het inmiddels helemaal rustig, dus ik ga ook lekker slapen! Succes morgen, bon nuit xxx

Tien

Hi lieverd. Wat fijn om alles te kunnen lezen over je gevoelens en gebeurtenissen. Af en toe ben je zo grappig. Wel logisch dat je even moet wennen aan al die cultuur verschillen. Ga je contact opnemen met die andere meiden in de buurt? Mis je ni al! Dikke kus van mij

Femke

Hee! Leuk om weer een berichtje te krijgen dat er een nieuw verhaal klaar staat. Hoe is het met je buik? Vervelend man! En is de storm al gaan liggen? Het zal wel even wennen zijn in de middag warm eten. Het zijn korte avonden dan daar, snap dat dat niet zo fijn voelt. Maar je bent niet alleen hoor! Wij zijn er allemaal voor je. Ik hoop dat je snel je auto krijgt, naast je nieuwe telefoon, kleed en strijkplank, Man!! Een pittig mannetje die Axel zo te lezen. Slaap lekker!! Xx

Carina

Hey Floor, goed van je dat je het toch een beetje van je af schrijft. Is ook leuk voor later kan je terug lezen hoe je begonnen bent, net een dagboek met reakties. Heel veel succes met dit bijzondere avontuur! Groeten uit een grijs Rockanje

Youssra

Hoi Floortje,

Wat een gave verhalen schrijf je toch! Ik krijg nu zelfs een melding als er weer een nieuwe verhaal op je blog staat.. En uiteraard, lees ik die dan gretig door. Ik vind het jammer voor je dat het nu nog saai is, maar dat komt nog
wel naarmate je er langer bent!

Ga zo door met het schrijven, want je doet het geweldig! Je kan van mij aannemen dat ik alle verhalen zal lezen...

Veel plezier daar lieve schat, en tot in je volgende verhaal!

Groeten, Youssra...

sterre

heee floortje :)

Toen ik net op facebook keek, dacht ik yess weer een nieuwe blog!
je schrijft het zo goed en is echt leuk om te weten hoe jij daar alles beleefd. Zie het helemaal voor me hoe jij alles aanpakt. En wat ben je toch een mazzelpik met al die luxe daar. Volgensmij zijn die ouders echt super, ze denken en leven helemaal met je mee hoe het voor jou daar is en hoe jij je voelt, echt super lief. Heb echt respect voor je dat je dit kan, zou me heel alleen voelen. Maar straks kom je helemaal in het franse leven daar en wil je niet meer terug haha. kijk er nu alweer naar uit om je volgende belevenissen te lezen! Veel plezier daar! geniet ervan. kusssjesxxx

Hendrien

Ha lieve Floor, wat leuk zeg dat je au pair avontuur van start is gegaan! Je vertelde al in Aurel over deze plannen die nu blijkbaar werkelijkheid zijn geworden! Ik wens je een fijne en leerzame periode toe....ondanks dat het misschien even tijd kost voordat je je 'thuis' gaat voelen en je draai gaat vinden, weet ik zeker dat het een onvergetelijke ervaring gaat worden!! Die kids boffen maar met zo'n lieve, geduldige en grappige au pair !! Liefs xx

Romkje

He Floor! Wat een verhaal, heel leuk om te lezen!!! Heb je mijn verschrikkelijke kiwi mop ook al verteld?! Anders stuur ik die met liefde nog in een appje naar je!!
Succes nog! Dikke kus

Marieke

Lieve Floor,

Wat ontzettend leuk om op deze manier met je mee te leven:)! Je verhalen zijn super en ik word blij en nieuwsgierig als ik zie dat je een nieuw verhaal of foto's hebt geplaatst!
Ik hoop dat je je nu weer wat beter voelt en dat je snel went aan alles daar. Rot om te lezen dat je je soms eenzaam voelt, maar daar komt vast snel verandering in als je meer voor de kinderen gaat zorgen, een auto hebt en mensen leert kennen!

Dikke kus xxxxx

Fleur

Floortje!!!! Wat leuk om je verhalen te lezen! Hoop dat je er snel wat meer erop uit kan als je straks je autootje heb.

Hans

Je bent toch naar Frankrijk gegaan .. Het likt wel of je in Dallas terecht bent gekomen.auto,telefoon,TomTom, strijkplank , nou ja die kun je altijd nog uitlenen aan de werkster zij doet toch ook je was! Begrijpelijk dat je even je weg moet vinden maarja dat geld ook voor je gezin.je zult merken dat het Frans over een maand al heel anders gaat,dan kun ji van de zomer eindelijk eens het woord doen. Nou leuk wer je blog gelezen te hebben , en dat skypen houden we er ook in hoor. We leven en lezen met je mee.

Bob Rietveld

Heeeeeeee Floor,
Je zit lekker in Frankrijk. Wat leuk. Nou succes met die verwende poepzakken maar vooral genieten!!!!

Cor en Carola

Floortje het lijkt wel de omgekeerde wereld, je wordt als een (engelse)prinses behandelt.Een tip . Ga er overdag alleen op uit om een boodschapje te doen en zo met de locals te converseren. Dan gaat het rap beter met je vocabulaire. Geen ENGELS meer.
Strictement parlant de moi , Rester spontanee ecrit
Gros Bisou C&C

Iris Talboom

Leuk floor ! Ik lees ze graag. Veel plezier nog

Opa

Tsja meid, de eerste dagen, weken zullen het moeilijkst zijn, maar wel om over heen te komen. Praat zo veel mogelijk Frans, zodat je met de kinderen snel kunt communiceren! En voor de rest heb je natuurlijk een luizenleven. Dit avontuur zal je je leven niet vergeten en je verhalen erover zijn heerlijk om te lezen en een fijne herinnering voor later. Ga daar lekker mee door. Over een paar weken zal je je zeker een stuk vertrouwder voelen. Wat was het leuk om je een half uurtje in je kamer te zien, gisteravond. Kijk uit met biefstuk! Nou, succes met alles,

Tot je volgende verhaal!

sabina

Het is net of ik een boek van esther verhoef zit te lezen, haha. Nu nog iets spannends meemaken. Voor jou is het nu allemaal spannend en behelpen. Maar ik verwacht dat je zo gewend bent aan je nieuwe ritme. Het weer gaat er ook steeds beter worden. Dan ben je waarschijnlijk ook meer buiten. Succes floor en tot schrijfs.

Belinda

J'adore lire tes histoires! !Heerlijk jouw verhalen te lezen! Zo te lezen heb je het goed getroffen wat betreft de familie.
Ik weet niet hoe jong Axel is maar mischien een idiee dat hij zichzelf aankleed? Dan heb je minder strijd met hem. Natuurlijk hem flink belonen met hoe goed hij dit al kan " de hemel in prijzen "!
Ik speelde vroeger veel spelletjes met de kids.Ze herhalen alles tig x dan krijg je al snel meer woordenschat. Tv kijken helpt ook vooral kinder programma's.
Ik denk dat je over een maandje al veel meer woorden kent! En over 3 maanden gaat het praten vanzelf...
Het is jammer dat iedereen al vroeg in bed ligt mischien zou je franse lessen s' avonds kunnen nemen? Daar leer je weer andere mensen en mischien is er iemand die een auto heeft en jou kan komen ophalen?

Belinda

Blijf vooral schrijven is goed voor jezelf en wij genieten er ook van
!!!!
Liefs
belinda:-)

Lysanne

Lovely honey'!!
Ik hoop steeds weer van je te 'lezen'

XX je lieve vriendinnetje ui het kikkerlandje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!